Burpees med Survivor på full guffe - Ingrid-Amalie deler sine erfaringer og tips om digital trening!


Ingrid-Amalie synes digitale treninger har vært god erstatning for de med fysisk oppmøte under koronapandemien. Foto: Privat.

Ingrid-Amalie Bygland Larsen er idrettsansvarlig for styrketrening i Norges idrettshøgskoles studentidrettslag (NIHI). Hun og NIHI har under koronapandemien lyktes med digitale treninger, og nå har den spreke dama delt av sine erfaringer og tips for å få til et vellykket opplegg! Kanskje du kan prøve ut digitale treninger med gjengen din om du ikke har testet det enda?


Hvordan har det vært fra å gå fysiske treninger til digitale treninger?

- Jeg synes overgangen fra fysiske til digitale treninger har gått overraskende bra! Det er selvfølgelig noe eget med å være fysisk tilstede med deltakerne i en sal, men når man ikke har annet alternativ så funker digitale treninger helt supert. Det har også vært godt oppmøte på både styrke- og yogatreninger, så det ser ut til å være et veldig vellykket opplegg.


Hvilke plattformer bruker dere for å holde digitale treninger? Fungerer det bra? - Vi bruker Zoom for å holde treningene, og foreløpig har det fungert veldig bra! Både lyd og bilde har vært samkjørte, så det er dermed fullt mulig å benytte musikk i øktene også.


Hvordan får dere folk til å bli med på øktene? - Alle studentforeningene på skolen har gått sammen og laget et eget Facebookarrangement. Her gis det ut informasjon og zoomlinker til «eventer» og treninger, slik at alle som ønsker kan få være med på det som skjer. I tillegg benyttes de ulike foreningenes Instagramkontoer til å spre informasjon om det som skjer.


Noen tips til å holde i gang treningene for andre studentidrettslag? - Fortsett med treninger selv om det er krevende tider. Det er desto viktigere nå! Det finnes mange ulike plattformer som egner seg godt til trening, men også film, vin, quiz- og kosekvelder. Her er Zoom et veldig godt alternativ som har fungert bra for oss. Sist, men ikke minst, tror jeg det er avgjørende med et engasjert styre som virkelig ønsker å legge best mulig til rette for medlemmene, og som evner å tenke litt utenfor boksen når det trengs.


Har du tips til en god økt som er enkel å gjennomføre digitalt? - Det er mange muligheter for å tilrettelegge en godt økt over nett, selv uten utstyr. Sirkeltrening med 45/15 intervaller og Crossfit-inspirerte økter med AMRAP eller EMOM er eksempler på økter som fungerer utmerket å holde over nett. Da kan man kombinere kjente styrkeøvelser som push ups, knebøy, sit ups, utfall, rygghev osv. med kondisjonsøvelser som høye kneløft, burpees, jumping jacks, mountain climbers, og mange, mange flere! Her er det egentlig bare kreativiteten som setter grense for hva du kan få til.

Favorittreningssang:

- Hmm, tror det må være «Survivor – 2WEI Edda Hayes». Føler faktisk at jeg kan få til alt når jeg får den på øret (selv om det ikke alltid er realiteten).


Favorittreningsøvelse:

- Burpees! Burpees er en øvelse hvor jeg virkelig kan ta meg skikkelig ut, og hvis den gjøres sammen med andre, vekkes alltid konkurranseinstinktet i meg. I tillegg får jeg jo faktisk trent hele kroppen med kun en øvelse. Anbefales!


Da håper vi mange setter på Survivor på full guffe (gjerne skru opp bassen til maks også), og samler seg på Zoom for en knalløkt! Ta gjerne en Burpee-finisher til slutt, så skal nok kroppen få kjørt seg ;)

192 views0 comments

Siste poster

Idrettens Hus

Sognsveien 73

0840 Oslo

© 2020 by Norges studentidrettsforbund. Proudly created with Wix.com