Å trene sammen gir energi - NHHI Friidrett opprettholder motivasjonen med digitale treninger!


Foto: NHHI friidrett

De tre spreke damene i NHHI Friidrett; Josefina Paqvalen (Leder), Ada Gaarder (Trener) og Sina Vaim Hellebø (Informasjonsansvarlig) har sett verdien av å kunne motivere hverandre og trene sammen, selv om det er digitalt. Når man ikke kan møtes til fysiske treninger eller sosiale tilstelninger på samme måte som før, er det lett å føle på ensomhet - å møtes digitalt har senket denne følelsen for flere av NHHI Friidretts medlemmer. Studentidretten handler mye om samhold og sosialisering, så les de kloke ordene fra Josefina, Ada og Sina, og se hvordan digitale treninger har bidratt til å opprettholde motivasjonen, treningslysten og fellesskapet!



Hvordan har det vært fra å gå fysiske treninger til digitale treninger?

- Å gå fra fysiske treninger til digitale har vært en lettere overgang enn det vi trodde. Det har vist seg at det å holde treninger digitalt ikke er alt for vanskelig når man har en god plan i bunnen og en flink trener. Nesten alle øvelser som vi tidligere satt stort pris på i fysiske treninger har vært mulig å gjennomføre i et annet format over det digitale. Andre øvelser som ikke går an å gjennomføre over det digitale i form av løpeøkter, har vi ellers vært flinke på å motivere hverandre til å utføre på egenhånd. De fleste på laget er løpeglade jenter, og vi er heldige med at det er en form for idrett man kan utføre når man vil og hvor som hest, selv alene.


Hvilke plattformer bruker dere for å holde fysiske treninger? Fungerer det bra?

- Vi har kun brukt zoom til nå og det har fungert fint! Gjennom å dele skjerm med andre samtidig som man kan diskutere i pausene, har plattformen vært alt vi trenger. Det har fungert veldig bra! Har vi gått tom for «zoom-tid», har vi bare satt opp en ny «time».


Hvordan får dere folk til å bli med på øktene?

- Vi har faktisk hatt flere på treningene digitalt enn da vi hadde fysiske treninger. Da vi funderte på hvorfor det er sånn, konkluderte vi at terskelen er lavere for å delta da det tar mindre tid, folk trenger ikke springe i regn i Bergen (kan noen ganger være litt demotiverende) og man får fortsatt en god trening. Så vi tror også at øktene på Zoom gir mulighet for jentene å møtes på en sosial måte, og senke følelsen av ensomhet, noe som er lett å føle på i denne tiden. Flere på laget sier de også får en bedre treningsøkt når vi er sammen om den og når de blir litt pushet av en trener, enn om de skulle gjort noen øvelser alene i stua. Om vi vi ville gitt noen tips så er det viktig også at man skriver innlegg på en inspirerende måte!


Noen tips til å holde i gang treningene for andre studentidrettslag?

- Simple is the key! Man trenger ikke til å lage øktene så avanserte når alt er digitalt. Et annet tips er også å søke inspirasjon fra Youtube eller andre sider på internett (eks. bloggen til Funkygine er en slager hos oss), når man utformer trening for laget. Det er også viktig at man som trener er engasjert og at man har god organisering og plan for økta. Men det viktigste er at alltid prøve å være motiverende og løfte opp de positive sidene ved å være i aktivitet i lag selv om det er digitalt. Vi sitter mye inne, og det er utrolig viktig å få hverandre opp fra stolen. Det gir energi, et budskap vi hele tiden forsøker å spre her i NHHI friidrett. Det virker som hjelper.


Har du tips til en god økt som er enkel å gjennomføre digitalt?

- Dette er en av de enkleste øktene vi har, men den er så effektiv, og gøy!:

# Fokusbolker (ukens utfordring på si: gå Stoltzen, ta bilde på toppen😉)

Helkroppstrening - fokusbolker: 45 sekunder jobbing - 2 min pause mellom hver runde (én runde tilsvarer alle bolkene). Ingen pause mellom bolkene eller øvelsene.


Fokusbolk 1 – bein/rumpe

Squats med/uten vekt – eks. bøtte med vann, strikk eller stein

Hofteløft – med eller uten strikk/ball

Beinsidehev – med eller uten strikk

Fokusbolk 2 – armer/rygg

Pushups

Dips

Rygghev

Fokusbolk 3 – mage

Statisk magestempeløvelse

Diagonal magecrunch

Planke med kneopptrekk til albue


Favorittreningssang og favorittøvelse, og hvorfor?

- Stronger med Kanye West – når vi er på siste runde, og vi trenger litt ekstra motivasjon, får Stronger deg til å gi det lille ekstra på slutten. Om Ada synger litt samtidig så hjelper det også.


Favorittøvelse: Det må nesten være burpees i ulike versjoner. Vår trener Ada er alltid litt ekstra gira på burpees. Hvilket betyr at vi på laget også har kommet til å like denne øvelsen (selv om man har et lite hate-love-relationship med akkurat den øvelsen).


123 views0 comments

Siste poster

Idrettens Hus

Sognsveien 73

0840 Oslo

© 2020 by Norges studentidrettsforbund. Proudly created with Wix.com